Att vara först med det senaste eller visa fingret till dito.

Jag kan inte låta bli att fundera på all den överkonsumtion jag ser runt omkring mig. Jag tycker att vi pratar på tok för lite om det här. Om prestigen i att äga, om konsekvenserna av allt det ytligaVar finns ifrågasättandet? För varje dag som går tycker jag att det blir allt skönare att visa fingret till alla "måste ha-prylar" som företag genom reklam och produktplacering vill få mig att köpa. Så himla skönt!

Att fundera på från Wiki (länk till sidan): "...Erich Fromm har påstått att konsumismen beror på en generell livsleda, där konsumtionen används kompensatoriskt. Ett argument som ibland används av kritiker av konsumismen är "Vägg"-metaforen. Enligt väggmetaforen bygger man en vägg av alla saker man har köpt. Denna vägg hindrar folk från att se personens riktiga personlighet, och istället syns bara sakerna man har köpt."


Dela gärna med dig om du har några tankar om saken.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är lite så, den som har flest prylar, mest pengar, 986 vänner på facebook vinner när han dör. Åtminstonne det sociala spelet. Men han som bor mindre flott, lägger pengarna på resor och umgås med sina vänner månne ha ett större hjärta och fler minnen med sig in i graven.

2011-09-22 @ 09:45:54
Postat av: Elin

Johanna, jag hoppas att det inte bara är vi medievetare som bekymras över vår tids uppskruvade mediekultur. En kultur som (jag tycker) föder och göder både egot och avundsjuka.

2011-09-22 @ 10:01:44
URL: http://elinsextroverta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0